12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)

BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
BBAtechniek - 12V 4A Dometic PerfectCharge MCP1204 (1x)
Artikelnr
20169
Verpakkingseenheid
1
8-stappen acculader 12V

Afmetingen

Lengte
22,00 cm
Breedte
9,00 cm
Hoogte
5,50 cm
Gewicht
0,50 kg

Vermogen en energie

Aansluitspanning Min.
230,00 V
Uitgangsspanning
13,80 V
Uitgangsstroom
4,00 A
Accucapaciteit
7110,00 Ah

Kleur
zilver grijs

Voor documentatie die je kunt downloaden scroll helemaal naar beneden

Acculader inclusief:
230V aansluitkabel
Aansluitkabel met 12-V-stekker (sigarettenaansteker)
Aansluitkabel met kabelschoenen
Aansluitkabel met accuklemmen
Gebruiksaanwijzing

De acculader kan 12-V-accu's die aan boord van voertuigen of boten voor het genereren van stroom worden gebruikt, laden of van spanning voorzien.
De acculader kan met volgende accutypes worden gebruikt:
• startaccu's (loodaccu's)
• gelaccu's
• vlies-accu's (AGM)
• onderhoudsvrije accu's

De acculader laadt accu's die aan boord van voertuigen of boten als spanningsbron worden gebruikt of verzorgt deze met een druppelspanning om ontlading te voor- komen.
De levensduur van de meeste loodaccu's wordt door de zogenaamde sulfatering verkort: Het loodsulfaat ontwikkelt zich in de loop der tijd tot gladde, grote kristallen. Daardoor verdwijnt de amorfe, poreuze structuur. Het laadvermogen en daarmee de laadcapaciteit nemen systematisch af, en de accu veroudert.
De acculader werkt in delen van zijn laadkarakteristiek met specifieke frequenties. Daardoor worden de kristallen gestimuleerd om in hun eigen frequentie te trillen. Ze vallen weer uiteen in hun amorfe structuur. Hun moleculen kunnen weer in het laad- proces worden opgenomen. Daardoor nemen de laadspanning, koudstartstroom en capaciteit van de accu weer toe.

Alle loodaccu's hebben door regelmatig laden met de acculader een langere levensduur.
De acculader kan in drie bedrijfsmodi worden gebruikt:
• Modus 1: Laadmodus met 14,4 V
Deze modus wordt voor lood-, gel- en onderhoudsvrije accu's gebruikt.
• Modus 2: Laadmodus met 14,7 V
Deze modus wordt voor AGM-accu's gebruikt.
• Modus 3: Spanningsvoorziening met 13,7 V (accu is niet verbonden)
Deze modus is bedoeld als netdeelfunctie, bijvoorbeeld voor spannings- voorziening van het voertuig bij accuwissel of bij onderhoudswerkzaamheden met servicetoestellen.

Voor het stationair bewaren kan het toestel met de wandhouder op een wand worden gemonteerd (toebehoren).
Bovendien kan een externe accu-indicator (toebehoren) worden gebruikt. Deze toont de capaciteit van de accu en kan via een aansluitkabel met kabelschoenen langdurig met de accu worden verbonden. Als wordt aangegeven dat de accu leeg is, kan een acculader op de accu-indicator worden aangesloten en de accu direct worden opgeladen.
De accu-indicator kan met een wandhouder aan een wand of op de wandhouder van de acculader worden bevestigd.

1: Desulfatie (Desulphation)
In de desulfatiefase worden gesulfateerde accu's gestimuleerd. Stroom en spanning pulseren zodat sulfaat weer in zijn amorfe structuur uiteenvalt. De capaciteit van de accu wordt hersteld.

2: Softstart
In de softstartfase wordt het laadvermogen van de accu aan de hand van de stroom- opname gecontroleerd. Als de accu defect is, wordt het laden afgebroken.

3: I-fase (bulk)
De lege accu wordt met constante stroom (100 % laadstroom) geladen. Zodra de accuspanning de laadspanning heeft bereikt, neemt de laadstroom af.

4: U0-fase (absorptie)
Tijdens de U0-fase blijft de spanning constant (U0). Als de accu volledig is geladen, is de U0-fase beëindigd.

5: Analyse
In de analysefase wordt ladingshandhaving van de accu gecontroleerd. Als de spanning te snel daalt, kan de accu de lading niet handhaven en moet worden vervangen.

6: Herconditionering (recondition)
In de herconditioneringsfase wordt de spanning opnieuw verhoogd om een gecontroleerde gasvorming in de accu te genereren. Deze gasvorming voorkomt de vorming van zuurlagen (verschillende zuurteconcentraties in de accucellen).

7: U-fase (Float)
In de U-fase schakelt de acculader over op druppellading. De accuspanning wordt op 100 % gehouden.

8: Onderhoud (Maintenance)
In de onderhoudsfase wordt de laadspanning uitgeschakeld en de accuspanning permanent gemeten. Als deze daalt tot onder 12,8 V laadt de acculader de accu tot maximaal 14,4 V. Dan schakelt hij de laadspanning uit en meer de accuspanning opnieuw.
Hierdoor kan bijvoorbeeld een veilige overwintering worden bereikt.